Laatste blog...

22 december 2016 - Trois-Rivières, Canada

Laatste blog

Belofte maakt schuld…het duurde even (heel lang) maar hier is toch écht mijn laatste blog vanuit Quebec, Canada.

Tegen het einde van november waren alle Québécois al druk bezig om van allerlei kerstversiering in tuinen te hangen, ik daarentegen was volop bezig om Sinterklaas te vieren samen met een aantal Fransen, Belgen en een Nederlandse. Ik kon niet wachten om alle pepernoten op te eten aangezien ik hier 3 maanden tegenaan moest kijken zonder te gaan kwijlen...

Noël  NoëlNoël

5 december, la fête de Saint-Nicolas

Wat me onderweg naar de universiteit opviel, is dat veel mensen grote witte tenten voor hun huis hebben staan. Deze zijn natuurlijk tegen de sneeuw maar ik had nog zo mijn twijfels of deze tenten niet een beetje te overdreven waren. Gelukkig had ik het mis want van de één op de andere dag lag er opeens een goed pak sneeuw.

Allemaal feesttenten voor de winterSneeeeeeuw

Te veel sneeuw!!!

Een aantal weken voor de laatste tentamens werden er in de centrale hal van de universiteit boeken verkocht. Daar heb ik onder andere een boek gekocht over één van de Franse ontdekkingsreizigers van het huidige Quebec tijdens 17e eeuw.

Boekenmarkt op de uniParis

Het werd ook steeds kouder en op één avond was het zelfs -25... Toen ik na een kwartiertje lopen de universiteit binnenkwam, merkte ik dat ik gewoon geen gevoel meer in m’n vingers had, m’n benen zeer deden en mijn broek zowat halfbevroren was.

la neige!!!

Ik had de afgelopen week tentamens en ik moest ook eindessays inleveren. Dit leverde dus veel werk en stress op maar uiteindelijk is alles positief verlopen. Één vak heb ik al gehaald en ik heb ook een goed gevoel over de rest van de tentamens en essays!

En dan zit je opeens in je kamer, te bedenken wat je nog allemaal moet doen voordat je naar huis gaat. Op de planning staat onder andere m’n kamer opruimen, koffer inpakken en afscheid van mensen...
Afgelopen dinsdag had ik mijn laatste feestje en ik ben de dag daarop naar Quebec stad geweest. Het was erg mooi om deze fantastische stad weer te zien, Mijn eerste bezoek aan deze stad in september, dus 25 graden, en deze keer met veel sneeuw en kou.

De stad QuébecFaire du patinage

Le Château FrontenacUitzicht op het Château Frontenac vanaf de citadel

Uitzicht op de Saint-Laurent rivier vanaf de citadel

Sommige mensen hier vroegen me of ik zin had om weer naar huis te gaan. Aan de ene kant natuurlijk wel omdat ik dan weer bij m’n vriendin, ouders en vrienden ben. Maar aan de andere kant ook weer niet…omdat ik het leven in Quebec zeker ga missen! Bij elke kruising een mooi stopbord, lekkere poutine eten, het gekke taaltje, natuurlijk de sneeuw én de gezellige mensen! Ik ben erg dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken!

Quelle belle vue...

Quebec...la Belle Province...(de mooie provincie)

Au revoir et à la prochaine!

Jasper

1. Sharona:
    23 december 2016
    Heel leuk verhaal!! Snap dat het dubbel voor je is! Hele goeie terugreis en tot zondag! Liefs
  2. Jolanda Bonhof:
    23 december 2016
    Wat heb je een fijne tijd gehad maar we zijn wel blij dat je nu weer thuiskomt
    Tot zaterdag
  3. Gerrie Mekers:
    23 december 2016
    Mooi reisverslag en fijn dat je daar hebt genoten dat was aan de foto's wel te zien maar naar huis zal zeker ook heel fijn zijn je vriendin en ouders zullen je graag weer in de armen sluiten.