Het is tijd…

16 november 2016 - Trois-Rivières, Canada

Het is weer de hoogste tijd om jullie wat te vertellen aangezien het alweer een maand geleden is dat ik voor het laatst wat heb geschreven. Er is de afgelopen maand ook veel gebeurd waaronder de tentamens, m’n verjaardag en m’n reis naar Ottawa.

Voordat ik kon genieten van m’n 25e verjaardag moest ik dus eerst een aantal tentamens maken.
M’n stressgehalte ging omhoog en ik begon me af te vragen of ik wel überhaupt een voldoende zou halen. Gelukkig werpt het leren z’n vruchten af en heb ik erg mooie resultaten, soms zelfs hoger dan het gemiddelde van de klas. Dit is hier best lastig aangezien aanzienlijk groot deel van m’n klassen hoog scoort.

En dan is het zover…je bent 25 (en oud)
Geen halve Abraham, geen familie en vrienden op bezoek, eigenlijk was het een doodnormale dag.      Pas tegen de avond begonnen met feest vieren door een lekkere chocoladetaart te eten. Daarna zijn we naar het restaurant Le temps d’une pinte (tijd voor een pintje) gegaan. Door de naam denk je eerder aan een kroeg dan aan een leuke brasserie/bistro. Het was erg gezellig en het eten smaakte erg goed! Daarna zijn we nog wezen stappen om de avond goed af te sluiten.

VerjaardagVerjaardag

In de laatste week van oktober was het Halloween en daarom besloten mijn huisgenoot en ik om naar Montréal te gaan. Hier werd namelijk de marche des zombies gehouden! Erg vet om dit een keer mee te maken in plaats van een carnavalsoptocht in Nederland.

La marche des Zombies!!!La marche des Zombies!!!La marche des Zombies!!!La marche des Zombies!!!

In mijn vorige blog had ik het over een Belgisch meisje die hier ook studeert. Ik ben samen met haar en 3 Fransen naar een andere ijshockeywedstrijd geweest. Dit keer was het de UQTR (onze universiteit) tegen Windsor (een plaats in de aangrenzende provincie Ontario).

Ik ben met dezelfde groep een weekendje naar Ottawa geweest, de hoofdstad van dit gigantische land. Deze jonge diverse stad, in de provincie Ontario, dankt haar naam aan de Ottawa rivier. Aan de andere kant van de rivier ligt de Franstalige stad Gatineau en bevindt je je weer in de Franstalige provincie Quebec. Ottawa is tweetalig en het was soms een beetje verwarrend om van talen switchen aangezien ik alleen maar Franse woorden en zinnen in m’n hoofd had zitten terwijl ik Engels wilde praten.

Parlement HillParlement HillParlement Hill gezien vanaf GatineauGatineau

In Gatineau zijn we naar le musée canadien de l’histoire geweest (het nationaal museum van Canada over de geschiedenis van de mens). Toevallig was er een ook een expositie over Napoleon en de stad Parijs. Daarna zijn we naar le musée canadien de la guerre geweest (het oorlogsmuseum van Canada). Beide musea waren echt heel interessant!
Ik zou echt iedereen aanraden om een keer naar Ottawa te gaan omdat het écht een hele hippe gave stad is!

NapoléonCanadees museum van de mensHet Canadees oorlogsmuseumHet Canadees oorlogsmuseum

Dit was het weer voor deze keer. Ik beloof hierbij plechtig dat ik snel weer een blog ga schrijven!

À tantôt! (Tot snel!)

Jasper

1. Jolanda Bonhof:
    17 november 2016
    Fijn dat het goed gaat met je tentamens ga zo door
    Nog heel veel plezier
  2. Marieke Alberts:
    17 november 2016
    Wat leuk om weer eens wat over jou te lezen Jasper. Fijn dat het goed gaat en dat je de tentamens goed hebt gemaakt. Je kunt het Jasper .......ga idd zo door en tot snel. Groetjes van ons alle 4.
  3. Gerrie Mekers:
    17 november 2016
    Hallo Jasper, leuk om weer wat van je te horen en fijn dat je de tentamens goed gemaakt hebt, nog een fijne tijd daar en over 5 / 6 weken zien we je weer in Raalte.
    Groetjes Gerrie en Bennie
  4. Tiny Voskuil:
    18 november 2016
    Hoi Jasper, leuk verhaal. Je beleefd veel daar. En het eten is daar ook wel goed zo te zien. Er kwam al veel lekkers voorbij op FB. Fijn dat de studie ook goed gaat. Geniet van je laatste weken en veel succes. Groetjes, Gerard en Tiny
  5. Lidy:
    18 december 2016
    Het aftellen kan beginnen!! Fijn dat je zo'n mooie tijd hebt gehad en natuurlijk mooie resultaten hebt behaald!! Geniet nog van je laatste week en dan zien we je graag terug met kerst! Liefs, Jan en Lidy